Pages

miercuri, 23 iunie 2010

Câteva "mici" diferenţe...


Romanii
Au facut pod peste Dunare in Anno Domini 105 si au ocupat Dacia in anul urmator. Au pornit spre nord facand drum imperial, drum de piatra. Intre 6 şi 10 metri latime, patru straturi adancime, 90 cm straturi de bolovani legati cu mortar, piatra sparta marunt, pietris sau nisip cu graunte mare, apoi pavimentul, lespezi slefuite. Pe margini, borduri solide, din loc in loc brauri care sa tina drumul strans, rigole ca sa se scurga apa. Inginerii prospectau terenul in fata. Stiau morfogeodezie si respectau principiile. La numai doua zile de mers, in spatele lor venea drumul. In A.D. 108 au ajuns la Napoca, apoi la Porolissum, Zalau. 450 km. In doi ani. Apoi au facut drumurile secundare, drumuri pentru transport marfa, dar si drumuri private. In total, in Dacia au facut peste 4.300 de kilometri de drumuri si 25 de poduri in primii ani de ocupatie.... Ei au stat aici "doar" 160 de ani. Noua ne-au mai trebuit 1.600 de ani sa facem înca pe atat. 

 


Nemţii
6.800 de kilometri s-au facut în timpul lui Carol I, in mai putin de 15 ani. In Transilvania, toate masuratorile topo si hartile s-au facut in timpul ocupatiei habsburgice. Topograful Dorin Ursut le-a studiat si a predat ulterior topografia la universitate repetand mereu studentilor: de fiecare data, la fiecare verificare, cotele din hartile intocmite de austrieci au iesit la fix!   


Românii
Trei ani au lucrat la un drum de 5,6 km care ocoleste Gherla. In 14 august 2009, Emil Boc, Radu Berceanu, directori locali si primarul Gherlei taiau panglica acestei centuri ocolitoare. La cinci zile dupa, drumul s-a prabusit. A alunecat terenul. Si acum  cred ca se mai lucreaza la el... Cat suntem de diletanti in comparatie cu romanii care ne-au facut drumurile cand au cucerit Dacia nu mai e cazul s-o spun. Le-au facut atunci şi au rezistat 2.000 de ani. Pana cand, intr-o zi, au venit buldozerele lui Berceanu... 


Asta e Romania de azi! Oare ce vor spune, in viitor, urmasii nostri?

3 comentarii:

  1. Tuloaiee!!!tare interesante aceste date,cat despre "Români"nu exista termen de comparatie cu absolut nimeni si nimic.Croatii stiu ca si-au tras niste autostrazi prin munti adevarate capodopere ingineresti la pret mult sub cel platit de noi pe km...ce sa mai zic? Groaznic!

    RăspundețiȘtergere
  2. In toata lumea civilizata, incluzandu-i aici - putin fortat - si pe bulgari, ca sa faci o autostrada nu costa mai mult de 2 milioane de euro per kilometru. Romanii, evident, sunt mai cu mot si aici costa de cateva ori mai mult, intre 5 si 10 milioane. C-asa-i in tenis...

    RăspundețiȘtergere
  3. Da,chiar am vazut acu' la stiri.U.E.ar fi dat niste miliarde de euro pentru infrastructura in condtiile ca pentru fiecare euro de la ei ,noi sa punem unul langa,dar ai nostri nici macar nu sau sinchist,probabil ca ar fi fost si banii astia inghititi de "gauara neagra":)si nu ar fi avut pe unde scoate camasa...si mai vb de 200 km dati gata intr-un an,ba chiar autostrada suspendata viseaza unul ce-i primar de capitala...vai si-amar.Numai bine!~

    RăspundețiȘtergere

free counters